Raggargänget (1962)

 Det kändes som det var dags för lite mer svensk kalkon film, det var ett tag sedan jag såg den så jag skriver ur minnet. Men jag kände att den här filmen förtjänade lite uppmärksamhet. Här har vi Ernst-Hugo Järegård i sin första film, där han spelar Berra en elak raggare. Gänget med raggare hänger på ett fik, Berra och hans kompis är lite utanför för att dom är rätt så taskiga. Berra har en förkärlek till att hamna i trubbel och lyckas dra med dem alla i skiten. När han är ute och åker i sin bil orsakar han en olycka men smiter. Polisen jagar honom men han driver runt och hamnar i ännu mer trubbel, efter att ha supit sig full på Coca Cola gör han sig skyldig till både våldtäkt och mord.

Det här är så dåligt men helt klart underhållande. Ernst Hugo är så elak och dum. Storyn är konstig och det helt oväntade sångnumret är bara så dåligt. Att de sen slänger in en "jag vet vi går och badar" och hela gänget ger sig ut på nakenbad mitt i allt är ju bara lysande. Ett desperat drag att locka biobesökare. Sen är det ju det där med att man kan bli full på Coca Cola. Kanske såg mina föräldrar den här filmen i sin ungdom, för jag har några minnen av att någon av dom sa att man kunde bli full på coca cola när jag var liten.

Hittade inge trailer men här är introt till filmen.

ett annat klipp


Och det helt oprovocerade sång numret
Svenskt skräp | |
Upp