Seed (2007)

Om man klarar tre 45 sekunders intervaller i elektriska stolen så går man fri. Det är precis vad Max Seed gör. Seed har på sex år mördat 666 personer och ingen vill låta honom gå fri så istället så begraver de honom levande. Självklart så kommer han tillbaka för att hämnas på de som satte honom i fängelse. Seed är en stor kille som alltid bär en tygmask för att dölja sitt svårt brännskadade ansikte. Han mördar folk helt skoningslöst och på brutala sätt som du önskar att du slapp att se.

Uwe Boll är vår tids mest hatade regissörer, betygen på hans filmer på Imdb är i botten. Det här är min första bekantskap med Boll. Jag kan säga att den här filmen innehåller en av de värsta scener jag någonsin sett. Filmen känns lågbudget på sina ställen men det kan även vara ett medvetet drag att göra den avskalad, det känns i vilket fall helt rätt. Det ända jag stör mig på i filmen är musiken. Den känns aldeles för typisk, som hämtad från en av sci-fi channels egna filmer. Den här filmen är inget för folk som inte gillade Saw och Hostel. De som gillar djur i allmänhet bör undvika den här filmen, den är brutal och det förekommer en del scener med våld mot djur. Det som jag kommer minnas mest från den här är hammarscenen som kommer jaga mina drömmar i lång framtid. Den fick mig att blunda upprepade gånger, jag kände även för att spola förbi den men det är fusk, Uwe har antagligen en tanke med att lägga in massor med övervåld. Antingen vill han att man ska förstå hur polisen känner i slutet eller så vill han bara att man ska tänka: "hoppas jag aldrig gör så där mot någon". Jag gillade den här filmen, den var spännande och jag gillar sättet den är filmad på. Det jag inte gillade var hammarscenen, men det gör inte filmen till en dålig film. Är du det minsta känslig kolla på my little ponys istället. Själv ska jag ransaka min skäl genom att recensera lite barnfilmer från en svunnen tid.

Skräck | |
Upp