Flåklypa Grand Prix (1975)


Från vårt grannland Norge kommer den här animerade klassikern. I det lilla samhället Flåklypa i Värmland nära norska gränsen bor cykelreparatören Reodor Felgen. Han bor och arbetar längst upp på en bergstopp med sina två vänner. Reodor har inte mycket kunder, men det gör inte så mycket för han har fullt upp med att uppfinna alla möjliga saker. En dag ser de på tv hur Rudolf Blodstrupmoen har blivit en av världens främsta racer förare. Blodstrupmoen var Reodors lärling  men en dag flyttade han plötsligt in till stan. Bakom hans framgång ligger en uppfinning som Reodor ritat och Blodstrupmoen tog med sig utan Reodors tillåtelse. Racerföraren säger att han kan köra ifrån vem som helst och att om någon utmanar honom kommer han ställa upp. Felgens kompisar tycker att han ska utmana Blodstrupmoen och ge honom på nöten för att han snott Reodors uppfinning. Nu måste de bara få ihop pengar till att bygga en racerbil.

Den här filmen har jag sett massor gånger det senaste året men den är lika bra varje gång. Språket är väldigt väl använt och finurligt vilket gör att den funkar även för de lite äldre. Animeringarna är mycket snygga, det är kul med dockor, alla tuffa detaljer och uppfinningar. Racerloppet i slutet av filmen är nått som har följt med mig sen jag såg den här när jag var liten. Det här är bra skit helt enkelt.



Animerat | |
#1 - - Oskar:

En helt klart fantastisk film! Fler borde se den!

#2 - - Oskar:

Lite roligt att nån hiphop:are (Multicyde Feat. Anéa) gjort en låt på "temat".



http://www.youtube.com/watch?v=eNI6K9L3cws

#3 - - Johan:

Jo just fan. När jag ser den minns jag att den gick Mtv ett tag. Alltså det är dubbel nostalgi med den här filmen. Först är det nostalgi men bilarna i slutet. Alla bilar utom el tempo gigante ser ut som bilarna vi hade till bilbanan när jag var liten. jag kan känna lukten när jag ser dom. överhettade elmotorer och gummidäck.

Upp