What We Do Is Secret (2007)

The Germs är ett av de mest legendariska punk banden från L.A. Med Darby Crash i spetsen ställde de till en massor med spektakel i slutet av 70'talet och början av 80'talet. De han med att släppa ett gäng singlar, ett album och bli portade från alla klubbar i L.A. innan de splitrades och Darby tog sitt liv. Det här är filmen som handlar om The Germs och Darbys liv. Allt finns med, när Darby stoppar micken i jordnötssmörsburken, festerna på Oki Dogs, inspelningen av Decline of the western civilation, de kaotiska live showerna och Darbys självmord. De resterande medlemmarna av The Germs har varit med och lärt bandet som spelar dom hur de ska hantera sina instrumment och godkänt filmen.

Vad ska man säga då? Jag har väntat på att få se den här sen den kom men eftersom den inte gick på bio här i sverige fick man vänta på den väldigt sena dvd releasen. Jag var lite rädd att bli besviken. The Germs är ett av mina favoritband och jag har läst biografin om Darby Crash så jag visste att det skulle bli svårt att bli helt tillfredsställd hur det än blev. Om den nu ger en riktig bild av hur Darby och hans gäng nu var så kan jag tycka att dom var rätt töntiga, då mest i början av filmen. Det hela känns väldigt fjortis. Artistnamn och planer på hur deras band ska bli störst i världen. Men så kan man ju se det som så, att vi har alla varit där, skillnaden var att man inte gör filmer om mig och mina kompisar. Shane west som spelar Darby är faktiskt riktigt bra och det är ju ingen lätt uppgift han har. Men faktum att han är ett fan av bandet, så dedikerad att han gick och gjorde en likadan tatuering som Darby hade, att han även turnerar med bandet gör att man måste tro på att han gjorde Darby rättvisa. Filmen känns lite tunn på sina ställen och det känns som om man måste ha lite koll på historien för att hänga med, men så är det kanske mer en film för folk som är intresserade än en film som ska frälsa de tvivlande.
Black flag är med i filmen men det hade man helt missat om det inte var för att det står på Imdb. Bandet som spelar dom ser eller låter inte som Black Flag. Annars känns det som dom lyckats bra med castingen. En bit in i filmen så glömmer man bort att den mer eller mindre pinsamma början och man rycks med i handlingen. Överlag är filmen helt ok, det är nånting som saknas men det är svårt att sätta fingret på vad. Bäst är det när det vankas live spelningar.







Musik | |
Upp